ChatGPT: De AI-aangedreven sidekick van communicatieprofessionals
Als communicatiedeskundige ben je altijd op zoek naar manieren om je werk nóg effectiever te maken. ChatGPT is zo’n veelbesproken AI-aangedreven tool die niet alleen een leuke gadget is, maar jouw werk als communicatiedeskundige ook echt aanzienlijk makkelijker kan maken. Met ChatGPT aan je zijde, kun je jezelf een hoop tijd en moeite besparen en je concentreren op de dingen waar jij goed in bent. Maar dat niet alleen. Het kan je ook ontzettend out-of-the-box en creatieve suggesties doen en zet zo jouw eigen creativiteit weer AAN!
Maar voor wat voor soort zaken kun je ChatGPT het beste inzetten? In deze blog ga ik dieper in op de inzet van ChatGPT als tool voor communicatieprofessionals en hoe ik het inzet om mijn werk nóg beter te doen. En ja….deze intro is ook aangeleverd door ChatGPT;-)!
- Opstellen van een communicatieplan. In minder dan 2 minuten kan ChatGPT een uitgebreid communicatieplan produceren. Het is namelijk belachelijk goed in structuren merkte ik. De meeste communicatieprofessionals gebruiken de chat vreemd genoeg alleen voor tekstproductie. Maar het kan je dus snel en verbluffend goed helpen in het maken van structuren als rapporten, checklists, tabellen, planningen, briefings, communicatieplannen en contentkalenders.
- Maken van nieuwe koppen die:
– antwoord geven op een vraag van jouw ideale klant
– beloftes doen aan jouw ideale toekomstige nieuwe medewerker
– wensen van jouw ideale klant in vervulling laten gaan
– problemen van jouw ideale klant of kandidaat oplossen - Doen van research voor je content. Dat kan via Google maar ook Perplexity.ai. In die laatste krijg je je antwoord op een presenteerblaadje aangeboden inclusief bronnen, zodat je kunt checken en verder lezen. Geen uren meer door zoekresultaten in Google heen ploeteren dus! Bovendien kun je er voor kiezen of je het hele internet wilt doorzoeken of alleen een select deel bijvoorbeeld YouTube. Ook heel handig: deze tool kan ook je SEO-titels en meta descriptions schrijven.
- Het opdoen van nieuwe, creatieve ideeen
- Het versimpelen van complexe begrippen
- Het herschrijven van teksten
- Het schrijven van empathische reacties op feedback of klachten
- Het samenvatten van een grote lap tekst of complex rapport
- Het herschrijven van een blogpost voor sociale media
- Het beoordelen van je tekst
- Het maken van ijzersterkte prompts zodat je de allerbeste output krijgt. Ja heus! Er bestaat een enorm lange prompt die je als instructie aan ChatGPT meegeeft om te gebruiken in het genereren van content die jij wenst.
Hoe sterker en specifieker de input (prompts), hoe krachtiger de output. Je zal versteld staan met sommige suggesties omdat je daar zelf nooit aan zou denken (beetje beroepsblindheid sluipt er toch altijd wel in toch?) en het zet je tot creatief/creatiever denken wat je werk alleen maar ten goede komt. Wil je de tip 11 graag ontvangen? Stuur me een mailtje via de contactpagina.