Hoe maak je jezelf onderscheidend zichtbaar? Simpel. Door waarde creatie. Echte waarde EN ervaren waarde. Veel organisaties denken nog altijd in omzet, aantal klanten of producten en diensten. Dat is niet de terminologie waarin je moet denken om blijvend succesvol en onderscheidend te zijn. Nee, denk in resultaat. Mensen betalen voor het resultaat van je diensten of producten; DIE waarde moet je dus zichtbaar maken in je communicatie.

Hoe word je dan onderscheidend en authentiek zichtbaar? Door verbinding te maken. Niets meer, niets minder. Het draait in zaken doen om verbinding. Kijk door de ogen van je doelgroep naar je bedrijf en omschrijf kort en bondig dan de volgende zaken:

  1. Als jij een bord in de etalage mag zetten over jezelf: WAT ben jij dan? Wat doe jij?
  2. Definieer in een pitch voor jezelf in X/Y en Z termen wat jij hier te doen hebt:” Ik help X (doelgroep) met Y, zodat Z…”. Definieer dit corporate en per product of dienst.
  3. Beantwoord de volgende vraag:”Wat is jouw unieke belofte?” Ga hier niet met containerbegrippen, generalisaties of abstractheden smijten, dat doen er al genoeg en dat is nietszeggend want zorgt niet voor verbinding. Nee, maak een persoonlijk verhaal van jouw unieke belofte en maak dit concreet.
  4. Bedenk met welk gevoel je mensen wil achterlaten na het lezen van je website, brochure, blog of advertorial. En kijk kritisch of je daadwerkelijk continu deze gevoelens communiceert in al je communicatie.
  5. Maak tot slot een mentale mindmap. Je kiest op gevoel associatieve steekwoorden rondom dat wat je levert of rondom je bedrijfsnaam of merk. Dit kunnen woorden zijn als: deskundig, betrokken, warm of innovatief.

Debby van Soest, Reputatie Manager

Laat een reactie achter