Deze waterfles kost in een supermarkt 0,99 eurocent. Diezelfde fles kost in een hotel 3 euro en op de luchthaven 5 euro. Zelfde fles, zelfde inhoud, zelfde merk. Het enige dat verandert is de plek. Elke plaats geeft een andere waarde aan datzelfde artikel.

Als je je waardeloos voelt of niet voldoende gewaardeerd, verander dan van plaats. Blijf daar niet. Heb de moed om je cirkel van invloed te veranderen en ga naar een plek die jouw waarde ziet en waar je vertrouwen voelt. Omring jezelf met mensen die je waarde (weten te) waarderen.


Bovenstaande mooie metafoor kwam ik tegen op LinkedIn. Prachtig en doeltreffend in eenvoud een diepere laag blootleggend. Ik moest ontzettend lachen toen ik de commentaren eronder ging lezen. Wat bleek? Doorgaans vrouwen complimenteerden de schrijfster met de prachtige metafoor terwijl mannen de hele essentie van deze boodschap leken te missen (of negeerden?) en opmerkingen plaatsten als:
* “Wat een onzin. De waterkwaliteit in Nederland is enorm goed en is hetzelfde als het water in dit flesje.”
* ” Mja, mooie reclame voor mineraal water van een bepaald merk.”
* “Als ik over jouw vergelijking nadenk, is prijsvorming uiteraard een reflectie en kwestie van vraag en aanbod.”

Heerlijk te lezen hoe een ieder een eigen kaart van de werkelijkheid heeft en die dingen eruit pikt die voor hem/haar op dat moment relevant of opvallend zijn. Besef je deze wonderlijke verschillen wanneer je een volgende keer in een gesprek verzeild geraakt waarin men het punt totaal lijkt te missen en niet lijkt te luisteren (let wel, dit zijn jouw oordelen dan), en onderzoek of je iets kunt met een van de vooronderstellingen van NLP om het gesprek weer op het voor jou juiste spoor te zetten:

  1. Respecteer het model van de wereld van de ander.
  2. De betekenis van je communicatie is de respons die je krijgt.
  3. Weerstand bij een gesprekspartner is een teken van gebrek aan rapport.

Veel plezier; het levert je ongetwijfeld mooie waardevolle gesprekken op!

Laat een reactie achter