Vacatureteksten onderscheidend met humor

Maak je vacatureteksten aantrekkelijk en te pruimen

In vacatures worden de meest fantastische verhalen geschetst over hoe leuk het werken is bij bedrijf X of Y. Soms schetst HR een dag op kantoor of een kijkje in de agenda en het valt op dat het alleen maar rozengeur en maneschijn is. Fout wat mij betreft! Niet alleen is het nutteloze – want niet realistische- informatie, maar ook laat je je ware bedrijfsprofiel dan niet doorsijpelen waar een sollicitant toch naar op zoek is om te kunnen bepalen of de bedrijfscultuur en -waarden een match is of niet. Hilarisch vond ik dan ook onderstaande post van Jesse Geul, sollicitatie-expert, op LinkedIn die ik graag deel en waar ik als freelancer schaterend afstand van doe. Lach breed!

Als organisaties eerlijk zouden vertellen aan sollicitanten hoe een gemiddelde dag eruit ziet:
– Je komt om 09.30 uur binnenlopen en Bert van Finance vraagt of je lekker hebt uitgeslapen.

Bert is een eikel.

– Vervolgens start je je dag met een bak koffie. Deze is niet te zuipen en je twijfelt of je niet per ongeluk op thee hebt gedrukt.

– Na deze bocht log je in op je computer. Maar je wachtwoord is verlopen. Voor de tiende keer dit jaar moet je een totaal nieuw wachtwoord bedenken (cijfers erachter zetten mag niet) met minimaal 6 decimalen, 3 Egyptische tekens en 14 uitroeptekens.

– Zodra je bent ingelogd ben je je wachtwoord alweer vergeten, maar tijd om te balen heb je niet want je ziet 73 nieuwe mails. 41 daarvan zijn afkomstig van Peter en Henny die e-mail gebruiken alsof het whatsapp is.

– De overige 32 zijn van mensen die de hele afdeling op de cc gooien in een poging te laten zien hoe druk ze zijn.

– Je besluit een stuk fruit uit de kantine te halen, want dat wordt elke ochtend vers bezorgd op kantoor volgens de recruiter en HR. De bananen en appels waren echter sneller op dan de kaarten voor Lowlands. Je vindt troost in een mandarijn vol pitten.

– Na enkele uren van routinematig en onbevredigend werk op kantoor besluit je in de auto te stappen om op bezoek te gaan bij een klant rond 2 uur.

Je staat in de file.

– Eenmaal aangekomen bij de klant zegt hij dat jullie geen afspraak hebben maar hij het via Teams had willen doen omdat hij weg moet en vraagt of dat alsnog kan terwijl jij de auto weer instapt.

– Na die korte ” meeting” van 15 minuten besluit je de rest van de middag thuis te werken. Op verzoek van Truus van HR deel je nog een vacature van het bedrijf op LinkedIn: ” Fantastische baan die geen dag hetzelfde is in een dynamische omgeving met een positief en gedreven team en met elke dag vers fruit” .

Call to action: gebruik humor in je vacatureteksten (als humor aanwezig is in je organisatie en belangrijk gevonden wordt) en durf jezelf echt te laten zien als bedrijf. Zo ben je niet alleen super onderscheidend maar trek je ook de meeste en juiste kandidaten aan.